暗瘡

【中醫暗瘡專線 #2 】經前長暗瘡係腎熱!?咀邊生瘡要通便!?你的臟腑如何、你的暗瘡位置也必如何

中醫有所謂「有諸內,必形諸外」,意思就係「你的臟腑如何,你的外表也必如何」。如果面部皮膚係同一個位置反覆出現暗瘡,其實係身體比你嘅提示!

1️⃣ 額頭 → 心

此位置暗瘡反覆發作,代表患者屬於「心火旺盛」。除咗生暗瘡之外,亦會容易生飛滋、口乾咽燥、壓力大、精神緊張、易心跳心慌、睡眠質素差。

呢類人士應減少攝入咖啡因,包括濃茶、咖啡、朱古力等。因為心火旺盛者,容易被咖啡因影響睡眠質素,繼而使工作壓力、精神狀態更差;這樣會形成負面循環,加重暗瘡情況。

🍜 飲食建議:五味子茶、蓮子百合湯

👩🏻‍⚕️ 作用:清心安神

2️⃣ 鼻頭 / 鼻翼 → 脾胃

此位置暗瘡反覆發作,代表患者屬於「脾胃積熱」。患者容易有口氣、胃氣,成日口痕想食野,皮膚比較油膩,腹脹滿悶,大便黏笠、氣味重、有痾唔乾淨嘅感覺。

呢類人士要特別注重飲食調攝,戒口十分重要(可參考第一集嘅飲食建議)。注意少食肥膩、熱氣食物!平時亦要記得保持腸道暢通,多飲水、多纖維!

🍜 飲食建議:冬瓜薏米茶、鮮魚腥草茶

👩🏻‍⚕️ 作用:清熱祛濕、舒緩皮膚紅腫

3️⃣ 左面頰 → 肝

中醫理論中,「肝木生於左宜升」。如果肝氣不舒,升發太過,就有機會係左面頰出現紅疹/暗瘡。

呢類人士常見「肝氣鬱結」,容易忟憎、情緒鬱悶、易發脾氣、常唉聲嘆氣,容易頭痛、胸悶脅脹、口乾口苦,女士易有經期不適。

平時要注意保持情緒平和,可以考慮睡前靜觀/打坐或其他舒壓方法。日常應保持充足休息。

🍜 飲食建議:玫瑰花、夏枯草

👩🏻‍⚕️ 作用:疏肝理氣、清肝明目

4️⃣ 右面頰 → 肺

人體正常氣機係【左升右降】的,當「肺氣鬱結」者係身體右上方出現肺氣停滯不降嘅情況,就有機會係右面頰出現紅疹暗瘡,另外亦容易係胸、背生暗瘡。

此類患者常見皮膚痕癢、乾燥脫屑,常見口乾聲沙、大便秘結。日常飲食要注意,少食辛燥食物,例如辛辣、煎炸烤焗嘅食物;煙草亦屬辛燥之品,易損傷肺部津液,令皮膚暗啞不華。

🍜 飲食建議:蜂蜜水、天麥冬茶、竹蔗汁

👩🏻‍⚕️ 作用:養陰潤燥、潤肺生津、亦適合秋季去痰火除燥咳

5️⃣ 下巴 → 腎

下巴生暗瘡常常同「腎熱」相關,呢類人士往往日夜顛倒、壓力大,或正值青春期。腎熱嘅女士常常係月經前長出暗瘡,完經就會消退。另外,有機會出現夜間口乾煩熱、失眠、盜汗等伴隨症狀。

如果症狀持續、女性有明顯嘅月經不適(月經紊亂/經量過多或過少/痛經/血塊/乳房脹痛等),建議應向專業醫師就診!

🍜 飲食建議:玫瑰花、枸杞菊花茶、桑椹乾

👩🏻‍⚕️ 作用:滋補肝腎

6️⃣ 唇周 → 胃、大腸

中醫經絡系統中,胃經及大腸經都會循經唇周。如果「胃火熾熱」,或者腸道「濕熱蘊積」,就容易係唇周生暗瘡。

呢類朋友容易消化不良,易肚瀉(俗稱玻璃肚),大便易爛而且氣味臭,或者容易便秘。平時要注意飲食,少肉多纖,少食生冷,少食/飲奶類製品,多飲清水。

🍜 飲食建議:火麻仁,蘆薈汁,土茯苓湯

👩🏻‍⚕️ 作用:潤腸通便、清熱解毒袪濕、紓緩皮膚痕癢

中醫治療暗瘡

Author : 陳泳豪 註冊中醫師

香港大學中醫學碩士(內科)畢業,曾就職於醫院管理局三方協作中醫診所,豐富臨床經驗,專研肺系病(咳嗽、哮喘、鼻敏感)、脾胃問題(胃病、食慾不振、便秘、泄瀉、腸易激綜合症)、皮膚科(蕁麻疹、玫瑰痤瘡)。 學歷豐富,包括香港大學中醫學碩士(內科)、香港大學中醫全科學士學位、香港理工大學綜合康復治療課程、香港大學家庭醫學及基層醫療學系社區精神醫學證書課程、香港老年學會實用老年病學證書課程、香港急症醫學會緊急醫學課程、香港中文大學專業進修學院腫瘤學證書課程、香港大學專業進修學院經方臨床應用培訓課程。