皮膚科

【中醫暗瘡專線】粉刺、暗瘡、石頭瘡、經期暗瘡體質各不同|中醫教你「食」走暗瘡+擊退暗瘡印!

🔸 1. 粉刺 / 白頭 / 黑頭 🔸

油脂分泌旺盛或毛囊開口異常,令毛孔堵塞,油脂排出不暢而形成。主要症狀只有外觀上嘅影響。

從中醫角度屬於「肺經風熱」,常見成因有飲食不節制、皮膚清潔不當等。

🍜 建議食療:菊花茶、銀菊露、綠豆湯、百合

👩🏻‍⚕️ 作用:清熱袪濕

🔸 2. 暗瘡 🔸

當粉刺/白頭/黑頭鬱積日久,有機會引起細菌感染;又或者因為不當擠壓,造成局部毛囊發炎。以上情況會導致暗瘡嘅形成,出現紅腫含膿,甚至灼熱疼痛。

從中醫角度,此類病人多數屬於「肺胃鬱熱」,比肺經風熱更為嚴重。呢類病人皮膚油脂分泌較多,容易油光滿面,有機會有便秘問題。

🍜 建議食療:馬蹄汁、火麻仁、鮮馬齒莧、蘆薈汁

👩🏻‍⚕️ 作用:清熱解毒、降脂、潤腸通便

🔸 3. 石頭瘡 🔸

如出現暗瘡時護理不當、造成附近皮脂腺感染、或女性於經期前後荷爾蒙分泌旺盛時,有機會導致肌膚角質層加厚,令皮膚污垢不能順利排出,演變成「聚合性痤瘡」,即係我哋成日聽到嘅「石頭瘡」!

與暗瘡不同,石頭瘡更多與「氣虛血瘀」體質相關,亦有「痰瘀互結」的情況。病人平時會怕凍、無力易攰、常常捱夜、愛食刺身凍飲等、壓力大、情緒不穩、女性會有痛經及經血偏暗量少。

石頭瘡多發於皮膚下,患處皮膚會呈現紫紫紅紅、局部腫起、脹痛,卻無膿頭。正因「氣虛血瘀」嘅病人氣血運行不暢、皮膚局部為瘀血所堵塞,因此出現「想爆,但爆唔出」嘅狀態。

石頭瘡係皮膚上嘅損害範圍更大,亦容易形成疤痕或色素沉澱,對病人的心理造成一定壓力,治療上更棘手。

🍜 建議食療:玫瑰花、茉莉花、益母草、山楂

👩🏻‍⚕️ 作用:活血化瘀、疏肝理氣

🔸 青春痘 / 經期暗瘡 🔸

研究發現,情緒、壓力、作息以及飲食習慣都會引致粉刺同暗瘡嘅形成。另外,青春期及女性月經前後,會因為荷爾蒙水平改變而引起暗瘡。

中醫認為呢種暗瘡屬於「沖任不調」, 亦同肝腎兩臟關係密切,多因肝腎不足,虛火上炎引起。

🍜 建議食療:杞菊茶、石斛茶、玫瑰花、桑椹乾

👩🏻‍⚕️ 作用:補腎養肝、理氣

🔸 中醫治暗瘡 🔸

中醫治療暗瘡嘅常見方法有以下 3 種:

💊 口服中藥:

✓ 減少暗瘡爆發

✓ 加快膿疱吸收

✓ 促進瘡口癒合

🛁 外敷中藥:

✓ 控制皮脂分泌

✓ 紓緩暗瘡症狀

✓ 幫助皮膚修復

📌 針灸:

✓ 針對難治暗瘡,加強局部循環及皮膚修復

✓ 消除痘印、色素沉澱、疤痕結節

一般嚟講,暗瘡能夠係就診後 2 – 3星期得到明顯改善,及後 1 個月如能繼續堅持服藥,可以有效減少復發次數及嚴重程度。

🔸 日常生活注意事項 🔸

▪️ 少食辛辣刺激食物、油膩食物

▪️ 忌食高糖及奶製的食物(鮮奶/ 芝士/ 忌廉/ 乳酪等)

▪️ 煮食方法:少煎炸、火鍋、燒烤、高溫烘焗

▪️ 戒酒精 / 吸煙

▪️ 充足作息時間

▪️ 適當運動舒緩壓力

▪️ 飲充足清水

▪️ 徹底落妝 / 減少化妝

▪️ 適當清潔,切勿過度使用潔面乳,以清水洗面即可

▪️ 暗瘡發作時,洗面後應選擇乾面紙印乾皮膚,避免使用毛巾

Author : 陳泳豪 註冊中醫師

香港大學中醫學碩士(內科)畢業,曾就職於醫院管理局三方協作中醫診所,豐富臨床經驗,專研肺系病(咳嗽、哮喘、鼻敏感)、脾胃問題(胃病、食慾不振、便秘、泄瀉、腸易激綜合症)、皮膚科(蕁麻疹、玫瑰痤瘡)。 學歷豐富,包括香港大學中醫學碩士(內科)、香港大學中醫全科學士學位、香港理工大學綜合康復治療課程、香港大學家庭醫學及基層醫療學系社區精神醫學證書課程、香港老年學會實用老年病學證書課程、香港急症醫學會緊急醫學課程、香港中文大學專業進修學院腫瘤學證書課程、香港大學專業進修學院經方臨床應用培訓課程。