健康資訊

【氣管敏感.慢性咳嗽.哮喘】 原來便秘都會影響氣管功能?醫師:「哮喘及早治療 斷尾機會更大」

疫情期間,喉嚨唔舒服咳2聲都驚嚇親隔離個路人,有氣管敏感、慢性咳嗽或哮喘嘅病人就更加辛苦!但原來氣喘、咳嗽等症狀係可以透過中藥黎舒緩!
 
陳泳豪醫師有一位病人,行到黎診所時已經上氣唔接下氣咁,坐低休息左10分鐘後仍然喘得好勁。原來病人一直患有哮喘,最近天氣轉涼令佢哮喘頻頻復發,而且症狀比以前仲嚴重咗,包括:發作性氣喘、胸悶、咳嗽及「泡泡痰」。
 
由於症狀係夜晚會更嚴重,所以嚴重影響病人睡眠。加上疫情期間,佢出街時唔舒服咳2聲,附近嘅路人即刻「彈開」,搞到佢好唔好意思。於是就黎診所求診。

🔸 西醫看哮喘成因

哮喘患者的症狀有重有輕。輕者有鼻癢、噴嚏、咳嗽、胸悶、喘息等症狀;重者則會出現哮喘、呼吸困難、咳嗽、痰液黏稠、阻塞氣管等。
 
現代醫學認為,哮喘是由過敏刺激物質吸入呼吸道,引致過敏所起。當過敏原進入人體後,體內產生一種使支氣管痙攣的物質,並促呼吸道分泌黏稠液體,從而引起哮喘發作。
 
過敏的外因有:家中灰塵、花粉、動物皮毛、霉菌、蹣蟲、油漆、乳類、蛋類、海鮮及寒冷的空氣等。內因有:上呼吸道感染、鼻炎、扁桃體炎、慢性膽道感染等。 而大部分病人都是內、外因兼有的。

🔸 中醫看哮喘成因

傳統中醫學認為,哮喘發作係因為體內宿痰被外在因素誘發,宿痰積聚阻礙氣道,引起咳嗽、呼吸不暢等哮喘症狀。誘發宿痰嘅因素,與現代醫學角度相近,包括:天氣溫度轉變、濕度轉變、飲食不慎、勞逸不當、受到風寒而感冒、不良生活習慣等。
 
哮喘又可再分為寒喘、熱喘和痰喘,原來我地可以從痰的狀態來分別:
 
▪️ 寒喘:痰質清白、稀薄
▪️ 熱喘:痰質濃、較難咳出
▪️ 痰喘:痰多、有白泡

🔸 中醫治療哮喘

中醫以「急則治其標,緩則治其本」為原則,急性發作時以止咳平喘為首要目標,症狀穩定後以健脾養肺補腎來治本並預防復發。
 
以陳泳豪醫師呢位病人為例,屬於哮喘嘅「急性發作期」,根據佢怕熱汗出、口乾飲水多、大便乾結等身體症狀,考慮為痰熱內結型。
 
係問診過程中,病人好誠實咁講:「但係呢,我有食煙習慣,戒唔到架啦~」
 
香煙性質辛燥,長期使用就會損傷人體津液同血液,出現「血燥生風」產生「內風」而誘發哮喘。因此,陳醫師除咗處方常用嘅止咳理氣平喘藥外,亦加入涼血活血中藥,即係中醫學所謂「治風先治血,血行風自滅」嘅治療原則。

🔸 便秘與氣管功能

另一個需要處理嘅問題係病人大便唔通嘅情況。
 
傳統中醫學認為「肺與大腸相表裡」,姐係肺同大腸係互有關連的。病人由於大腸腑氣不通(造成便秘),會影響肺臟嘅呼吸功能。同時,肺失宣降(咳喘情況)又會影響大腸排便。呢個係一個惡性循環,哮喘與便秘互相影響及加深病情。
 
所以,陳醫師另外再加入通腑泄熱嘅藥物,確保病人大便通暢。

🔸 哮喘可以斷尾嗎?

病人飲咗一星期中藥,咳喘程度已經減輕,睡眠亦大為改善,行到黎診所無再氣來氣喘了。由此可見,氣喘、咳嗽等症狀係可以透過中藥治療去有效舒緩。由於病人哮喘病史多年,所以往後仍然要間中飲藥,改善體質以防止復發。
 
要做到所謂「斷尾」,病徵緩和後嘅治療係最為重要的。此外,亦十分講求治療是否及時,愈早醫就愈容易處理。一旦病情已有一段發展時間,問題就會變得複雜,所需嘅康復時間亦會更長,根治嘅機會更細。
 
中醫學認為,小兒體質為「臟氣清靈,易趨康復;生機蓬勃,發育迅速」。即係愈早解決哮喘呢個問題,往後復發嘅機會就愈少。

🔸 日常護理

▪️ 注意保暖。早晨起床時即加衣服,避免著涼;刷牙洗臉宜用溫水;洗澡或洗頭髮後,應儘速擦乾身體及吹乾頭髮;避免沖凍水涼、淋雨及早上游水。
 
▪️ 請勿過度疲勞或熬夜,儘量睡眠充足。
 
▪️ 避免塵蹣誘發過敏,家中不要使用布窗簾、地毯、布沙發、 可用防塵枕頭被單等。
 
▪️ 家中應避免飼養寵物。如貓、狗、鳥、兔、鼠等 (皆過敏原)。
 
▪️ 避免吸煙及吸入二手煙,盡量迴避空氣污濁的地區。
 
▪️ 應做規律而漸進的運動。如登山、健行、跑步、韻律舞或打球,能流汗、可增進心肺功能的運動為佳。一週三次為宜。

🔸 哮喘併發症

如果哮喘無得到合適治療,有機會令肺功能永久受損。診所曾有一位病人,因為哮喘發作多年,最後出現併發肺氣腫(一種不可逆轉嘅肺病,令肺功能永久受損,只能長期服藥舒緩症狀)。而家行幾步路就已經氣促氣喘,嚴重影響日常生活。
 
建議各位有氣管不適嘅現象,就要及早就醫啦!

Author : 陳泳豪 註冊中醫師

香港大學中醫學碩士(內科)畢業,曾就職於醫院管理局三方協作中醫診所,豐富臨床經驗,專研肺系病(咳嗽、哮喘、鼻敏感)、脾胃問題(胃病、食慾不振、便秘、泄瀉、腸易激綜合症)、皮膚科(蕁麻疹、玫瑰痤瘡)。 學歷豐富,包括香港大學中醫學碩士(內科)、香港大學中醫全科學士學位、香港理工大學綜合康復治療課程、香港大學家庭醫學及基層醫療學系社區精神醫學證書課程、香港老年學會實用老年病學證書課程、香港急症醫學會緊急醫學課程、香港中文大學專業進修學院腫瘤學證書課程、香港大學專業進修學院經方臨床應用培訓課程。

發佈留言

發佈留言必須填寫的電子郵件地址不會公開。 必填欄位標示為 *